1965 VW Karmann-Ghia Typ 34 (02)

1965 VW Karmann-Ghia Typ 34 (02)
car interior design

Image by Georg Sander (GS1311)
Der VW Typ 34 ist der „große Karmann-Ghia" ([ˈɡia]), das im Wesentlichen zweisitzige Coupé-Sportmodell als Parallelangebot der vier- oder fünfsitzigen luftgekühlten VW jener Jahre. Er wurde im Lohnauftrag für VW bei Karmann in Osnabrück gebaut.

Wie der „kleine" Karmann-Ghia ist auch der große Karmann immer mit der jeweils stärksten Motorisierung und der besten Ausstattung des Wolfsburger Parallelmodells VW Typ 3 ausgeliefert worden. Der Wagen sei kein echter Sportwagen, sondern „A Ladies’ Sportscar"; wie VW betonte. Der große Karmann-Ghia war vor allem als Zweitwagen der Dame des Hauses vermögender Schichten und als Gefährt von Akademikerinnen zu finden. Die Viersitzigkeit gilt allenfalls für die Mitnahme kleiner Kinder auf den hinteren Notsitzen.

Er ist nicht der Nachfolger des „kleinen Karmann Ghia" (VW Typ 14), sondern beide wurden parallel produziert und angeboten. Während der Typ 14 auf einem (leicht modifizierten) VW-Käfer-Fahrgestell aufbaut, basiert der Typ 34 auf dem VW Typ 3 (VW 1500/1600), und teilt sich mit diesem den Plattformrahmen mitsamt Achsen und Antrieb. Bis zum Erscheinen des VW 411, d. h. von Ende 1961 bis 1968, war der große Karmann der teuerste und schnellste Personenwagen im Angebot von VW.

(Wikipedia)

- – -

The Volkswagen Karmann Ghia is a 2+2 coupe and convertible marketed from 1955 to 1974 by Volkswagen – combining the chassis and mechanicals of the Type 1 (Beetle), styling by Luigi Segre of the Italian carrozzeria Ghia, and hand-built bodywork by German coach-builder Karmann.

The Karmann Ghia was internally designated the Type 14. Volkswagen later introduced a variant in 1961, the Type 34 – featuring angular bodywork and based on the newly introduced Type 3 platform.

Production doubled soon after its introduction, becoming the car most-imported into the U.S. American industrial designer Walter Dorwin Teague selected the Type 14 for his list of the world’s most beautifully designed products.

Over 445,000 Karmann Ghias were produced in Germany over the car’s production life – not including the Type 34 variant. Karmann Brazil produced 41,600 cars locally for South America between 1962 and 1975.

In September 1961, Volkswagen introduced the VW 1500 Karmann Ghia,[10] or Type 34,’ based on its new Type 3 platform, featuring Volkswagen’s new flat 1500cc engine design, and styling by Italian engineer Sergio Sartorelli.[8] Due to model confusion with the Type 14 1500 introduced in 1967, the Type 34 was known variously as the "Der Große Karmann" ("the big Karmann") in Germany, "Razor Edge Ghia" in the United Kingdom, or "European Ghia" (or "Type 3 Ghia" among enthusiasts) in the United States. Today the name Type 34[10] is recognized as the worldwide naming convention.

The second automobile model in the world to have this option, an electrically operated sliding steel sunroof was optional in 1962. The styling offered more interior and cargo room than the original Karmann Ghia. It featured an electric clock, three luggage spaces, built-in fog lights, round tail lights, upper & lower dash pads, door pads, & long padded armrests. It was the fastest production VW model of its day.

Until it was replaced by the VW-Porsche 914, it was the most expensive and luxurious passenger car VW manufactured in the 1960s

(Wikipedia)



Tags:1965, KarmannGhia

0 comments:

Post a Comment